"Neko No Myojutsu", "Minunatele tehnici ale pisicii batrane", au aparut mai intai sub forma unei colectii de eseuri intitulata Inaka Soshi ("Taoistul de la tara") scrisa in anul 1727 de eruditul Issai Chozan (Tanba Jurozaemon Tadaaki, 1659-1741). Textul a devenit rapid foarte popular in scolile de arte martiale si a ramas astfel pana in zilele noastre, fiind una din scrierile pe care le-am studiat in timpul sedintelor de pregatire intensiva tinute la Scoala de spada Jikisin-kage, la care am participat si eu.
Se spune ca a existat odata un spadasin pe nume Shoken. Casa lui era agresata de un sobolan urias, care facea foarte multe stricaciuni, chiar si in timpul zilei. Pisica lui Shoken nu era nici pe departe la fel de mare ca si sobolanul, si dupa ce a fost muscata de acesta, disparea terorizata imediat ce il vedea. Shoken a cumparat mai multe pisici de lupta din targul local, in speranta ca acestea ii vor veni de hac, daca se vor lupta in grup. Le-a dat drumul prin casa, si ele s-au indreptat imediat catre coltul in care se afla sobolanul, care le astepta. Sobolanul le-a ranit una dupa alta si le-a invins pe toate.
Maniat de esecul lamentabil al pisicilor sale, maestrul s-a decis sa taie sobolanul in doua cu lama sabiei sale. Desi era un spadasin foarte bun, el nu a reusit insa sa loveasca animalul, care facea salturi mari prin aer, miscandu-se fulgerator astfel incat maestrul se trezea cu el in spate, tocmai cand il ataca. Exasperat, Shoken a renuntat la lupta si s-a decis sa apeleze la sfatul Uimitoarei Pisici Batrane, care traia in satul alaturat.
Cand proprietarul acesteia a adus-o pe Pisica Batrana, Shoken a ramas uimit de cat de obisnuita arata ea, dar si de varsta ei inaintata. Totusi, el si-a spus:" Incercarea moarte n-are", dupa ce i-a dat drumul pisicii in camera in care salasluia sobolanul. Imediat ce a vazut-o, sobolanul a inghetat de teama. Pisica s-a apropiat nonsalanta, l-a prins de gat si i l-a adus lui Shoken.
In aceiasi noape, celealte pisici s-au adunat si i-au oferit Pisicii Batrane locul de onoare. Ele i-au spus :"Suntem toate bine cunoscute pentru indemanarea noastra in prinderea sobolanilor, inclusiv a nevastuicilor si a castorilor, iar ghearele noastre sunt la fel de ascutite ca si foarfecele. Totusi nu am putut face nimic impotriva acestui sobolan. Cum ai reusit tu sa invingi acest sobolan urias?" Te rugam, imparaseste-ne secretele artei tale."
Pisica Batrana a ras si le-a raspuns:" Ei bine, sunteti cu totii inca tineri, si, desi ati capatat ceva experienta in luptele cu sobolanii, mai aveti multe de invatat. Inainte de a incepe, spuneti-mi ce antrenament ati primit."
O pisica neagra a facut cativa pasi inainte si a spus:" Eu am fost crescuta intr-o familie specializata in antrenarea pisicilor pentru lupta. Am fost invatata cum sa sar peste un obstacol cu o inaltime de peste 2 metri, cum sa ma strecor prin cele mai mici gauri si tot felul de alte trucuri acrobatice. Sunt experta in mimarea somnului, pentru a sari imediat ce un sobolan se apropie. Pana acum nici un sobolan nu mi-a scapat. Ii puteam prinde chiar si pe cei ce se catarau pe scandurile tavanului. NU am fost nicodata invinsa, pana la acest sobolan batran."
Pisica Batrana i-a spus:" Antrenamentul tau a fost centrat exclusiv pe tehnici. Tu nu te poti gandi la nimic altceva decat la prinderea sobolanulului.Maestrii de alta data predau miscari si pozitii care sa permita dezvoltarea unor tehinici cat mai bune. Chiar si cele mai simple tehnici au insa la baza anumite pricipii profunde. Tu te focalizezi prea mult asupra tehnicii exterioare, lucru care te face sa te indoiesti de traditia maestrilor, incercand sa descoperi noi trucuri. Atunci cand te bazezi prea mult pe tehnica, mai devreme sau mai tarziu ajungi sa intri in impas, caci toate tehnicile fizice au limitele lor. Reflecteaza la cele ce ti-am spus"
Apoi, s-a apropiat o pisica tarcata si a spus:" Eu cred ca cea mai importanta este dezvoltarea fortei ki (fortei vitale). Personal mi-am slefuit aceasta forta timp de foarte multi ani, iar spiritul a ajuns sa fie foarte puternic, umpland cerul si pamantul. Pana acum, mi-am pus la pamant toti adversarii cu ki-ul meu coplesitor, invingandu-i inca dinainte de a incepe lupta. Puteam sa raspund pe loc la orice stimul si la orice miscare. Nici macar nu trebuia sa gandesc; tehnicile erau declansate in mod natural. Aveam puterea sa inghet un sobolan care alerga pe acoperis, facandu-l sa cada in ghearele mele. Acest sobolan batran m-a luat insa prin surprindere, caci a venit fara nici o forma si a plecat fara nici o urma. Am ramas consternata."
Pisica Batrana i-a raspuns:" Puterea lui ki de care te folosesti este si ea o functie a mintii, iar tu esti astfel mult prea centrata in egoul tau. Singurul principiu care sta la baza ei este propriul tau nivel de incredere in tine. Atata timp cat vei ramane costienta de puterea energiei ki si cat timp o vei folosi mental pentru a invinge un adversar, vei crea o anumita rezistenta. si poti intalni oricand un adversar al carui ki sa fie mai puternic decat al tau. Poate crezi ca puterea ki-ului tau umple acest univers la fel ca si kozen no ki (energia universala) pe care o folosea inteleptul chinez Mencius, dar te asigur ca nu este cazul. In cazul lui Mencius, energia ki era stralucitoare si viguroasa. El se folosea de ea ce de un fluviu urias. Tu te folosesti de ea ca de un torent puternic, dar care inceteaza curand. Cunoastem cu totii proverbul :" Pisica ce musca este muscata de sobolan". Cand este incoltit, sobolanul uita de dorintele sale, de victorie sau de infrangere, de propria sa viata - isi uita corpul si mintea. Forta lui devine la fel de puternica precum a otelului si nu mai poate fi invinsa numai cu ajutorul energiei ki."
Apoi, o pisica batrana si gri a avansat cativa pasi si a spus: " Asa cum ai afirmat, acel tip de energie ki poate fi extrem de puternic, dar mai pastreaza o forma, oricat de subtila, care poate fi folosita impotriva ta. In ceea ce ma priveste, de multi ani am preferat sa imi slefuiesc inima. nu ma bazaz niciodata exclusiv pe energia ki, nu cultiv gandurile de lupta impotriva adversarilor, si incerc intotdeauna sa ma armonizez la atacul impotriva mea. Atunci cand un adversar este foarte puternic, ma mulez dupa miscarile lui. Tehnica mea este precum o perdea moale care opreste si arunca la pamant o piatra aruncata impotriva ei. Pana acum nu mi-a scapat nici chiar cel mai puternic sobolan. Totusi, sobolanul pe care l-ai invins tu m-a uimit la culme, caci puterea energiei ki si cea a armonizarii nu au avut nici un efect asupra lui."
Pisica Batrana a raspuns:" Puterea ta de armonizare nu este tot una cu puterea de armonizare a naturii, ci doar o proiectie a mintii tale, si deci limitata. Orice urma de gand costient iti poate distruge echilibrul, iar un adversar puternic poate profita imediat de aceasta deschidere. Gandul obstructioneaza natura si ascunde functionarea corecta. NU gandi, nu actiona; urmeaza miscarile naturii si egol tau va disparea. Fara ego nu va mai exista nimeni care sa ti se opuna in Cer sau pe Pamant.
Nu mi-am propus in nici un caz sa dezavuzez antrenamentul tau dificil si nu doresc sa subliniez ca acesta ar fi fost inutil. <
Cu mult timp in urma a existat in vecinatatea mea o pisica ce nu parea sa facea alteva decat sa doarma toata ziua. Parea complet lipsita de spirit, ca si cum ar fi fost din lemn. Nimeni nu a vazut-o vreodata prinzand un sobolan, dar oriunde s-ar fi aflat, nici un sobolan nu indraznea sa apara. Am intrebat-o de 4 ori cum procedeaza, dar a ramas tacuta. Nu se punea problema ca nu ar fi dorit sa-mi dea un raspuns, dar nu stia cum sa il exprime in cuvinte. Dupa cum spune proverbul :" Cei care stiu, nu vorbesc; cei care vorbesc, nu stiu". Acea pisica uita de sine, de obiecte si ramanea tot timpul intr-o stare lipsita de orice obiectiv. Ea manifesta plenar virtutea martiala divina a non-uciderii. Personal, nu am ajuns inca la nivelul ei"
Shoken , care trasase cu urechea la aceasta conversatie, nu s-a putut stapani si a intrat in camera. "M-am antrenat timp de multi ani in arta sabiei, dar mai am pana cand voi putea patrunde esenta acestei arte. In seara aceasta am auzit multe despre diferitele feluri de antrenament si am invatat multe lucruri despre propria mea Cale. Te rog, invata-ma secretele tale cele mai ascunse".
Pisica Batrana i-a raspuns:" Nu pot face acest lucru. Eu nu sunt decat un animal care prinde sobolani ca sa-i manance. Ce stiu eu despre treburile oamenilor? Totusi, am sa iti dau un sfat. Arta sabiei nu se refera numai la dobandirea victoriei asupra unui adversar. Ea este, totodata, o arta a iluminarii vietii si mortii. Samuraii trebuie sa cultiveze aceasta atitudine mentala si sa se disciplineze in spiritul ei. Mai intai de toate, incearca sa patrunzi principiul vietii si al mortii, iar apoi mentine acel spirit. In acest fel indoielile vor disparea, gandurile nu te vor mai distrage, nu iti vei mai face calcule, nu vei mai delibera inutil. Spiritul tau va ramane calm si senin, perfect impacat, raspunzand imediat la orice fel de solicitare. In schimb, daca in mintea ta va exista chiar si un singur gand, oricat de subtil ar fi el, egoul va fi prezent, deci si dusmanul, deci si opozitia - si, implicit, pierderea libertatii. Vei intra, astfel ,in intunericul mortii si iti vei pierde stralucirea spirituala. Cum te-ai putea astepta sa faci fata unui adversar, in astfel de conditii? Chiar daca l-ai invinge, ar fi o victorie jalnica, si nu adevarata arta a sabiei. Starea de lipsa a scopului nu este tot una cu nimicul. Ea este o stare mentala lipsita de forma, in care mintea nu se fixeaza asupra nici unui obiect, energia ki se grupeaza imediat in jurul lui. In acest fel, puterea energiei ki este blocata, iar miscarea devine stagnanta, necontrolata. Starea pe care eu o numesc "lipsita de scop" nu include nici un gand, nu se se sprijina de nimic, nu are dusmani, nu are un sine; ea raspunde in mod natural la toate provocarile si nu lasa urme.
"I Ching" afirma : "Fara gand, fara actiune centrata, in mod natural, Calea se activeaza singura in intregul univers. " Spadasinii care inteleg acest lucru ,sunt cei mai apropiati de cale.
Shoken a intrebat:" Ce intelegi prin: nu mai exista dusmani, nu mai exista sine?" Pisica Batrana i-a raspuns: "Dusmanul apare numai din cauza egoului. Daca nu exista nici un sine, nu exista nici un dusman. Dusmanul este cel aflat in opozitie. Este acelasi tip de opozitie care apare in perechile de principii opuse de tip yin si yang, apa si foc. Orice obiect care are o forma, are si un opus. Atunci cand mintea nu are insa forma, nu exista nimic care sa i se opuna. Atunci cand nu ai opozitie, nu ai impotriva cui sa te lupti. Asta inseamna "nu mai exista dusman, nu mai exista sine". Cand egoul si obiectivele sunt uitate, nu mai ramane decat o stare de inactivitate, de lipsa de probleme de unitate, forma dusmanului a disparut, iar mintea nu mai cunoaste nimic. Asta nu inseamna ca este inconstienta, ci doar ca nu mai calculeaza, nu mai planifica, ci da un raspuns imediat si natural. Acest tip de minte este nelimitata si libera, ceea ce face ca intreaga lume sa vina singura la picioarele tale. Abstractiuni precum "aceasta" sau "aceea", "placere", "neplacere" dispar. "Placera si neplacerea castigul si pierderea" nu sunt decat creatii similare ale mintii. Cerul si pamantul nu exista in afara mintii omului.
Un intelept din vechime a spus, odata:" Un singur fir de praf in ochi poate face ca cele trei lumi sa para foarte marunte; eliberaza-ti mintea si viata, astfel incat ele sa existe fara limitari". Atunci cand in ochi intra un fir de par, ochiul de abea mai poate fi tinut deschis, si este foarte greu sa mai vezi ceva. Atunci cand un obiect stralucitor in mod natural este contaminat de un obiect strain, el isi pierde luciul. Acelasi lucru este valabil si in ceea ce priveste mintea.
Un alt intelept spunea:" Inconjurat de mii de dusmani, corpul tau poate fi sfartecat in bucati, dar mintea continua sa iti apartina si nu poate fi invinsa nicicand." La randul lui, Confucius spunea:" Nici chiar cel mai rau dintre oameni nu poate fi lipsit de vointa lui". Atunci cand esti amagit, mintea iti devine cel mai rau dusman.
Ma voi opri acum din vorbit; depinde de tine ce cale vei urma. Un maestru nu poate face decat sa transmita niste tehnici si sa explice principiile care stau la baza lor, nimic altceva. Adevarul trebuie realizat individual. Aceasta e realizarea de sine. Ea mai este numita si "transmisie de la minte la minte ", sau "transmisie separata de texte". Desi invatatura nu depinde de traditie, ea se foloseste de traditie, dar nici chiar maestrul nu poate face totul in locul discipolului. Studiul teoretic al zenului nu este suficient. De la metodele de antrenament spiritual ale vechilor intelepti si pana la capodoperele create de marii artisti, toate aveau la baza realizarea de sine si transmisia de la minte la minte - invataturile nescrise. Textele descriu ceea ce exista in interiorul omului si il ajuta sa descopere singur aceste comori. Maestrul nu daruieste cu adevarat ceva. Este usor sa vorbesti la fel, si sa asculti, dar este mult mai dificil sa pricepi aceste lucruri si sa le integrezi in fiinta ta.
Acest proces este numit kenso (patrunderea naturii personale) si satori (iluminare). Satori inseamna totodata "trezirea din visul iluziei, dar si luciditate".