duminică, 23 ianuarie 2011

Minunatele tehnici ale pisicii batrane




"Neko No Myojutsu", "Minunatele tehnici ale pisicii batrane", au aparut mai intai sub forma unei colectii de eseuri intitulata Inaka Soshi ("Taoistul de la tara") scrisa in anul 1727 de eruditul Issai Chozan (Tanba Jurozaemon Tadaaki, 1659-1741). Textul a devenit rapid foarte popular in scolile de arte martiale si a ramas astfel pana in zilele noastre, fiind una din scrierile pe care le-am studiat in timpul sedintelor de pregatire intensiva tinute la Scoala de spada Jikisin-kage, la care am participat si eu.
Se spune ca a existat odata un spadasin pe nume Shoken. Casa lui era agresata de un sobolan urias, care facea foarte multe stricaciuni, chiar si in timpul zilei. Pisica lui Shoken nu era nici pe departe la fel de mare ca si sobolanul, si dupa ce a fost muscata de acesta, disparea terorizata imediat ce il vedea. Shoken a cumparat mai multe pisici de lupta din targul local, in speranta ca acestea ii vor veni de hac, daca se vor lupta in grup. Le-a dat drumul prin casa, si ele s-au indreptat imediat catre coltul in care se afla sobolanul, care le astepta. Sobolanul le-a ranit una dupa alta si le-a invins pe toate.
Maniat de esecul lamentabil al pisicilor sale, maestrul s-a decis sa taie sobolanul in doua cu lama sabiei sale. Desi era un spadasin foarte bun, el nu a reusit insa sa loveasca animalul, care facea salturi mari prin aer, miscandu-se fulgerator astfel incat maestrul se trezea cu el in spate, tocmai cand il ataca. Exasperat, Shoken a renuntat la lupta si s-a decis sa apeleze la sfatul Uimitoarei Pisici Batrane, care traia in satul alaturat.
Cand proprietarul acesteia a adus-o pe Pisica Batrana, Shoken a ramas uimit de cat de obisnuita arata ea, dar si de varsta ei inaintata. Totusi, el si-a spus:" Incercarea moarte n-are", dupa ce i-a dat drumul pisicii in camera in care salasluia sobolanul. Imediat ce a vazut-o, sobolanul a inghetat de teama. Pisica s-a apropiat nonsalanta, l-a prins de gat si i l-a adus lui Shoken.
In aceiasi noape, celealte pisici s-au adunat si i-au oferit Pisicii Batrane locul de onoare. Ele i-au spus :"Suntem toate bine cunoscute pentru indemanarea noastra in prinderea sobolanilor, inclusiv a nevastuicilor si a castorilor, iar ghearele noastre sunt la fel de ascutite ca si foarfecele. Totusi nu am putut face nimic impotriva acestui sobolan. Cum ai reusit tu sa invingi acest sobolan urias?" Te rugam, imparaseste-ne secretele artei tale."
Pisica Batrana a ras si le-a raspuns:" Ei bine, sunteti cu totii inca tineri, si, desi ati capatat ceva experienta in luptele cu sobolanii, mai aveti multe de invatat. Inainte de a incepe, spuneti-mi ce antrenament ati primit."
O pisica neagra a facut cativa pasi inainte si a spus:" Eu am fost crescuta intr-o familie specializata in antrenarea pisicilor pentru lupta. Am fost invatata cum sa sar peste un obstacol cu o inaltime de peste 2 metri, cum sa ma strecor prin cele mai mici gauri si tot felul de alte trucuri acrobatice. Sunt experta in mimarea somnului, pentru a sari imediat ce un sobolan se apropie. Pana acum nici un sobolan nu mi-a scapat. Ii puteam prinde chiar si pe cei ce se catarau pe scandurile tavanului. NU am fost nicodata invinsa, pana la acest sobolan batran."
Pisica Batrana i-a spus:" Antrenamentul tau a fost centrat exclusiv pe tehnici. Tu nu te poti gandi la nimic altceva decat la prinderea sobolanulului.Maestrii de alta data predau miscari si pozitii care sa permita dezvoltarea unor tehinici cat mai bune. Chiar si cele mai simple tehnici au insa la baza anumite pricipii profunde. Tu te focalizezi prea mult asupra tehnicii exterioare, lucru care te face sa te indoiesti de traditia maestrilor, incercand sa descoperi noi trucuri. Atunci cand te bazezi prea mult pe tehnica, mai devreme sau mai tarziu ajungi sa intri in impas, caci toate tehnicile fizice au limitele lor. Reflecteaza la cele ce ti-am spus"
Apoi, s-a apropiat o pisica tarcata si a spus:" Eu cred ca cea mai importanta este dezvoltarea fortei ki (fortei vitale). Personal mi-am slefuit aceasta forta timp de foarte multi ani, iar spiritul a ajuns sa fie foarte puternic, umpland cerul si pamantul. Pana acum, mi-am pus la pamant toti adversarii cu ki-ul meu coplesitor, invingandu-i inca dinainte de a incepe lupta. Puteam sa raspund pe loc la orice stimul si la orice miscare. Nici macar nu trebuia sa gandesc; tehnicile erau declansate in mod natural. Aveam puterea sa inghet un sobolan care alerga pe acoperis, facandu-l sa cada in ghearele mele. Acest sobolan batran m-a luat insa prin surprindere, caci a venit fara nici o forma si a plecat fara nici o urma. Am ramas consternata."
Pisica Batrana i-a raspuns:" Puterea lui ki de care te folosesti este si ea o functie a mintii, iar tu esti astfel mult prea centrata in egoul tau. Singurul principiu care sta la baza ei este propriul tau nivel de incredere in tine. Atata timp cat vei ramane costienta de puterea energiei ki si cat timp o vei folosi mental pentru a invinge un adversar, vei crea o anumita rezistenta. si poti intalni oricand un adversar al carui ki sa fie mai puternic decat al tau. Poate crezi ca puterea ki-ului tau umple acest univers la fel ca si kozen no ki (energia universala) pe care o folosea inteleptul chinez Mencius, dar te asigur ca nu este cazul. In cazul lui Mencius, energia ki era stralucitoare si viguroasa. El se folosea de ea ce de un fluviu urias. Tu te folosesti de ea ca de un torent puternic, dar care inceteaza curand. Cunoastem cu totii proverbul :" Pisica ce musca este muscata de sobolan". Cand este incoltit, sobolanul uita de dorintele sale, de victorie sau de infrangere, de propria sa viata - isi uita corpul si mintea. Forta lui devine la fel de puternica precum a otelului si nu mai poate fi invinsa numai cu ajutorul energiei ki."
Apoi, o pisica batrana si gri a avansat cativa pasi si a spus: " Asa cum ai afirmat, acel tip de energie ki poate fi extrem de puternic, dar mai pastreaza o forma, oricat de subtila, care poate fi folosita impotriva ta. In ceea ce ma priveste, de multi ani am preferat sa imi slefuiesc inima. nu ma bazaz niciodata exclusiv pe energia ki, nu cultiv gandurile de lupta impotriva adversarilor, si incerc intotdeauna sa ma armonizez la atacul impotriva mea. Atunci cand un adversar este foarte puternic, ma mulez dupa miscarile lui. Tehnica mea este precum o perdea moale care opreste si arunca la pamant o piatra aruncata impotriva ei. Pana acum nu mi-a scapat nici chiar cel mai puternic sobolan. Totusi, sobolanul pe care l-ai invins tu m-a uimit la culme, caci puterea energiei ki si cea a armonizarii nu au avut nici un efect asupra lui."
Pisica Batrana a raspuns:" Puterea ta de armonizare nu este tot una cu puterea de armonizare a naturii, ci doar o proiectie a mintii tale, si deci limitata. Orice urma de gand costient iti poate distruge echilibrul, iar un adversar puternic poate profita imediat de aceasta deschidere. Gandul obstructioneaza natura si ascunde functionarea corecta. NU gandi, nu actiona; urmeaza miscarile naturii si egol tau va disparea. Fara ego nu va mai exista nimeni care sa ti se opuna in Cer sau pe Pamant.
Nu mi-am propus in nici un caz sa dezavuzez antrenamentul tau dificil si nu doresc sa subliniez ca acesta ar fi fost inutil. <>.Toate tehnicile contin pricipii universale. Puterea energiei ki face ca trupul sa functioneze si ii da viata cosmosului. Puterea de armonizare ii permite celui ce o controleaza sa se muleze in mod natural pe orice forta care il ataca, inclusiv pe cea a pietrei, fara sa fie afectat. De indata ce apare, insa, chiar si cel mai mic gand constient, odata cu el apar trucurile si dorinta de a invinge, care te separa de Calea Naturala. Tu te consideri pe tine ca fiind separat de ceilalti, care iti apar astfel ca fiindu-ti adversari. Daca ma intrebi ce tehnica folosesc eu, iti voi raspunde ca practic MUSHIN (non-mintea). Mushin inseamna sa actionezi la unison cu natura - atat si nimic altceva. Calea nu are limite, asa ca nu trebuie sa crezi ca aceasta conversatie cu mine ti-a dezvaluit secretul suprem.
Cu mult timp in urma a existat in vecinatatea mea o pisica ce nu parea sa facea alteva decat sa doarma toata ziua. Parea complet lipsita de spirit, ca si cum ar fi fost din lemn. Nimeni nu a vazut-o vreodata prinzand un sobolan, dar oriunde s-ar fi aflat, nici un sobolan nu indraznea sa apara. Am intrebat-o de 4 ori cum procedeaza, dar a ramas tacuta. Nu se punea problema ca nu ar fi dorit sa-mi dea un raspuns, dar nu stia cum sa il exprime in cuvinte. Dupa cum spune proverbul :" Cei care stiu, nu vorbesc; cei care vorbesc, nu stiu". Acea pisica uita de sine, de obiecte si ramanea tot timpul intr-o stare lipsita de orice obiectiv. Ea manifesta plenar virtutea martiala divina a non-uciderii. Personal, nu am ajuns inca la nivelul ei"

Shoken , care trasase cu urechea la aceasta conversatie, nu s-a putut stapani si a intrat in camera. "M-am antrenat timp de multi ani in arta sabiei, dar mai am pana cand voi putea patrunde esenta acestei arte. In seara aceasta am auzit multe despre diferitele feluri de antrenament si am invatat multe lucruri despre propria mea Cale. Te rog, invata-ma secretele tale cele mai ascunse".
Pisica Batrana i-a raspuns:" Nu pot face acest lucru. Eu nu sunt decat un animal care prinde sobolani ca sa-i manance. Ce stiu eu despre treburile oamenilor? Totusi, am sa iti dau un sfat. Arta sabiei nu se refera numai la dobandirea victoriei asupra unui adversar. Ea este, totodata, o arta a iluminarii vietii si mortii. Samuraii trebuie sa cultiveze aceasta atitudine mentala si sa se disciplineze in spiritul ei. Mai intai de toate, incearca sa patrunzi principiul vietii si al mortii, iar apoi mentine acel spirit. In acest fel indoielile vor disparea, gandurile nu te vor mai distrage, nu iti vei mai face calcule, nu vei mai delibera inutil. Spiritul tau va ramane calm si senin, perfect impacat, raspunzand imediat la orice fel de solicitare. In schimb, daca in mintea ta va exista chiar si un singur gand, oricat de subtil ar fi el, egoul va fi prezent, deci si dusmanul, deci si opozitia - si, implicit, pierderea libertatii. Vei intra, astfel ,in intunericul mortii si iti vei pierde stralucirea spirituala. Cum te-ai putea astepta sa faci fata unui adversar, in astfel de conditii? Chiar daca l-ai invinge, ar fi o victorie jalnica, si nu adevarata arta a sabiei. Starea de lipsa a scopului nu este tot una cu nimicul. Ea este o stare mentala lipsita de forma, in care mintea nu se fixeaza asupra nici unui obiect, energia ki se grupeaza imediat in jurul lui. In acest fel, puterea energiei ki este blocata, iar miscarea devine stagnanta, necontrolata. Starea pe care eu o numesc "lipsita de scop" nu include nici un gand, nu se se sprijina de nimic, nu are dusmani, nu are un sine; ea raspunde in mod natural la toate provocarile si nu lasa urme.
"I Ching" afirma : "Fara gand, fara actiune centrata, in mod natural, Calea se activeaza singura in intregul univers. " Spadasinii care inteleg acest lucru ,sunt cei mai apropiati de cale.
Shoken a intrebat:" Ce intelegi prin: nu mai exista dusmani, nu mai exista sine?" Pisica Batrana i-a raspuns: "Dusmanul apare numai din cauza egoului. Daca nu exista nici un sine, nu exista nici un dusman. Dusmanul este cel aflat in opozitie. Este acelasi tip de opozitie care apare in perechile de principii opuse de tip yin si yang, apa si foc. Orice obiect care are o forma, are si un opus. Atunci cand mintea nu are insa forma, nu exista nimic care sa i se opuna. Atunci cand nu ai opozitie, nu ai impotriva cui sa te lupti. Asta inseamna "nu mai exista dusman, nu mai exista sine". Cand egoul si obiectivele sunt uitate, nu mai ramane decat o stare de inactivitate, de lipsa de probleme de unitate, forma dusmanului a disparut, iar mintea nu mai cunoaste nimic. Asta nu inseamna ca este inconstienta, ci doar ca nu mai calculeaza, nu mai planifica, ci da un raspuns imediat si natural. Acest tip de minte este nelimitata si libera, ceea ce face ca intreaga lume sa vina singura la picioarele tale. Abstractiuni precum "aceasta" sau "aceea", "placere", "neplacere" dispar. "Placera si neplacerea castigul si pierderea" nu sunt decat creatii similare ale mintii. Cerul si pamantul nu exista in afara mintii omului.
Un intelept din vechime a spus, odata:" Un singur fir de praf in ochi poate face ca cele trei lumi sa para foarte marunte; eliberaza-ti mintea si viata, astfel incat ele sa existe fara limitari". Atunci cand in ochi intra un fir de par, ochiul de abea mai poate fi tinut deschis, si este foarte greu sa mai vezi ceva. Atunci cand un obiect stralucitor in mod natural este contaminat de un obiect strain, el isi pierde luciul. Acelasi lucru este valabil si in ceea ce priveste mintea.
Un alt intelept spunea:" Inconjurat de mii de dusmani, corpul tau poate fi sfartecat in bucati, dar mintea continua sa iti apartina si nu poate fi invinsa nicicand." La randul lui, Confucius spunea:" Nici chiar cel mai rau dintre oameni nu poate fi lipsit de vointa lui". Atunci cand esti amagit, mintea iti devine cel mai rau dusman.


Ma voi opri acum din vorbit; depinde de tine ce cale vei urma. Un maestru nu poate face decat sa transmita niste tehnici si sa explice principiile care stau la baza lor, nimic altceva. Adevarul trebuie realizat individual. Aceasta e realizarea de sine. Ea mai este numita si "transmisie de la minte la minte ", sau "transmisie separata de texte". Desi invatatura nu depinde de traditie, ea se foloseste de traditie, dar nici chiar maestrul nu poate face totul in locul discipolului. Studiul teoretic al zenului nu este suficient. De la metodele de antrenament spiritual ale vechilor intelepti si pana la capodoperele create de marii artisti, toate aveau la baza realizarea de sine si transmisia de la minte la minte - invataturile nescrise. Textele descriu ceea ce exista in interiorul omului si il ajuta sa descopere singur aceste comori. Maestrul nu daruieste cu adevarat ceva. Este usor sa vorbesti la fel, si sa asculti, dar este mult mai dificil sa pricepi aceste lucruri si sa le integrezi in fiinta ta.
Acest proces este numit kenso (patrunderea naturii personale) si satori (iluminare). Satori inseamna totodata "trezirea din visul iluziei, dar si luciditate".

miercuri, 19 ianuarie 2011

Anthony de Mello




Un om a găsit un ou de vultur şi l-a pus în cuibarul unei găini din hambar. Dupa ce a
fost clocit alaturi de puii de gaina, puiul de vultur s-a nascut si a crescut alaturi de ei. Toată viaţa vulturul a făcut ceea ce au făcut si pui hambar, El a zgâriat pământul pentru viermi şi insecte. El a cloncănit. Şi-a intins aripile şi a zburat câţiva metri în aer. Anii au trecut şi vulturul a ajuns foarte batran. Intr-o zi el a văzut o pasăre magnifica deasupra sa, sus pe cerul senin. Plutea într-o graţioasa măreţie pe curentii puternici de aer, cu abia o bataie din aripile sale puternice, care pareau din aur.
Vulturul bătran crescut printre gaini privea în sus cu veneraţie. "Cine e acela ?" a
întrebat el. "Acela e vulturul, regele păsărilor", a spus vecinul său. "El apartine
cerului. Noi apartinem pământului, noi suntem gaini.
Asa ca vulturul a trăit şi a murit ca o gaina, pentru că asta a crezut si a gândit el că a fost.(devenim ceea ce credem si gandim)

joi, 13 ianuarie 2011

Minidictionare vesele




Mic dictionar de inteles femeile

Da = Nu
Nu = Da
Poate = Nu
Imi pare rau = Iti va parea rau!
Ne-ar trebui = Eu vreau
Fa cum vrei! = O sa platesti cu varf si indesat!
Hotaraste tu! = Hotararea cea buna ti-am spus-o deja!
Trebuie sa vorbim = Iar trebuie sa te critic
Bineinteles, fa cum vrei = Nu vreau sub nici o forma sa faci asta!
Nu sunt suparata = Bineinteles ca sunt suparata, boule!
Ai un aer atat de barbatesc... = Ar fi cazul sa te barbieresti.
Cum de te porti asa frumos astazi? = Asadar vrei sa facem amor astazi?
As vrea perdele noi = As vrea perdele, covoare, mobila si tapete noi.
Ma iubesti? = Am trecut astazi pe la magazinul de bijuterii, sa-ti spun ce mi-a placut?
Cat de tare ma iubesti? = Am facut ceva ce sigur nu-ti place.
Nu-i nimic... = Tampitule!

Mic dictionar de inteles barbatii
Mi-e foame = Mi-e foame
Sunt obosit = Sunt obosit
Ce rochie frumoasa! = Ce sani frumosi!
Da, imi place noua coafura = O gramada de bani la coafor si uite ce iese!
Am putea iesi la un restaurant? = Vreau sa facem amor.
Vrei sa dansam? = Vreau sa facem amor
Ma cam plictisesc aici... = Vreau sa facem amor
Te iubesc = Vreau sa facem amor
Te ador = Stiu ca am mai spus deja, dar... vreau sa facem amor!

sâmbătă, 8 ianuarie 2011





vineri, 7 ianuarie 2011

Fericirea vesnica- anonim




-Va sa zica ai venit pentru fericirea vesnica - intreba Judecatorul.
-Da - ii raspunse spiritul proaspat dezancarnat.
-Ai gresit adresa - continua Judecatorul, cu un zambet ambiguu in jurul gurii.
-Stati… nu-i aici raiul? - intreba omul nostru, proaspat trecut prin granita mortii.
-Ba da - ii raspunse Judecatorul.
-Jos pe Pamant mi s-a promis ca aici voi primi in dar, fericirea vesnica.
-Ne pare rau, ai fost informat gresit.
-Am fost informat gresit?! Dar preotul imi zisese ca daca ma rog regulat, daca indeplinesc cele zece porunci, voi ajunge in rai si voi fi fericit vesnic!
-Esti in rai, esti binevenit, dar trebuie sa mananci din merindele tale: sa traiesti fericirea pe care ai adus-o de pe Pamant.
-Nu este corect: pe Pamant n-as putea zice ca am fost fericit… -Ne pare rau… -Si nu se poate sa primesc aici fericirea?
-Ne pare rau: nu.
-De ce nu?
-Fiindca asa e regula.
-Care regula?
-Cea instituita de Tatal.
-Nu pot sa cred ca Tatal este atat de crud!
-Pai nu e crud.
-Nu e?
-Nu.
-Dar cum asa?
-Tatal a instituit urmatoarea regula: fiecare trebuie sa-si construiasca propria sa fericire.
-Cum adica?
-Simplu: asa cum un culturist isi cladeste muschii, tot asa cel care cauta fericirea, trebuie s-o construiasca singur.

-Nu mi se pare corect!
-Treaba ta.
-Totusi, ce pot face acum?
-Poti sa te duci inapoi, deoarece corpul tau se afla inca in stadiul mortii clinice.
-Bine, si ce fac daca merg inapoi?
-Exersezi fericirea.
-Exersez fericirea? Si cum fac asta?
-Trebuie sa gasesti propriile tale metode. Cei mai multi incearca prin iubire. Poti sa-ti indrepti iubirea spre Tatal. Sau spre o fiinta draga tie. Dar poti sa exersezi si iubirea de sine.
-Iubirea de sine… n-am inteles-o niciodata… -Iti pot explica prin functionarea inimii biologice. Iti amintesti probabil ca inima pompeaza sange in trei directii: are un circuit care alimenteaza partea corpului care se afla mai jos de inima, un alt circuit care iriga tot ce se afla mai sus decat inima, si un al treilea circuit prin care trimite sange in propriile sale tesuturi.

Vezi, functionarea inimii este simbolul modului in care este indicat sa-ti administrezi energia si iubirea. Circuitul de jos nu este altceva decat iubirea directionata spre oameni. Circuitul de sus este simbolul iubirii prin care poti comunica cu fiintele mai evoluate decat tine, incluzand Tatal Ceresc. Iar cel de-al treilea circuit, cel prin care inima asigura energia necesara propriei sale functionari, este iubirea de sine.

Cand ajungi sa constientizezi razele iubirii care ies din inima ta, poti sa redirectezi o parte din ele spre tine insuti. Este indicat sa pastrezi proportiile definite de inima ta biologica. Prin circuitul mare, cel care porneste spre partea de jos a corpului, trimiti energie si iubire spre toti ceilalti. Prin circuitul mic, cel care porneste in sus, comunici cu fiintele mai evoluate decat tine - cu ingeri, arhangheli, heruvimi, serafimi, si asa mai departe.



Fii sigur ca vei primi de la ei mai mult decat reusesti sa oferi lor. Si ai dreptul si la cel de-al treilea circuit, ca sa poti functiona si tu… -Oh, ce simplu e!
-Da, e simplu ca buna ziua!
-Si ce-mi mai recomandati, ce sa fac cand ajung jos?
-Incearca sa identifici ce anume iti produce bucurii reale. Incearca sa largesti aceasta lista. Bine, iti recomand sa te tii in limita bunului simt. Daca o treci, risti sa-ti strici fericirea. Si exerseaza cele trei tipuri de iubire, cele trei circuite ale inimii.
Si inca un lucru: incearca sa zici “Te iubesc” cat mai des, dar intotdeauna din toata inima.
-Deja ma simt fericit!
-Ma bucur pentru tine! Insa totusi m-as bucura daca te-ai duce inapoi si ai exersa acolo jos, ca sa vii fortificat aici sus, cand iti vine randul.
-Va multumesc - ma simt atat de fericit!
-Fericirea ta e si fericirea mea si iti multumesc pentru ca mi-o dai - incheiase Judecatorul.
Spiritul dezancarnat se umplu de incredere in viitor si plonja inapoi in corpul sau aflat pe cearsaful alb al clinicii de reanimare.
Aparatele electrice conectate la corpul sau incepusera sa semnalizeze reaparitia vietii. Incet, se auzi un oftat, ca o adiere de vant. Tiptil-tiptil, inima incepea sa bata. Electrocardiograma desena o curba tot mai armonioasa. Ochii pacientului inca nu se deschisesera inca, dar pe fata lui se asternu o liniste divina.
Doctorii rasuflasera usurati. Se gandisera la marea minune: viata. Un pacient reintors din inalt valora pentru ei cat un nou-nascut.
-Tipul, mai mult ca sigur a invatat ceva, acolo Sus - zise unul dintre doctori.
-Pai da… nu cred ca s-a intors datorita electrosocului, ca imi pierdusem increderea in el, la un moment dat - adauga un alt halat alb.



joi, 6 ianuarie 2011

Poveste- anonim




Povestea spune ca era odata o fata care, lovindu-se de greutatile vietii, a mers la tatal ei sa se planga ca nimic nu-i iesea asa cum isi doreste. Obosise sa lupte fara a obtine rezultatele pe care le astepta. Nu stia cum sa faca sa mearga mai departe in viata pentru ca se simtea epuizata. Avea impresia ca de cate ori rezolva o problema, aparea alta.

Tatal ei a ascultat-o atent si apoi a invitat-o sa pregateasca impreuna micul dejun. Ajunsi in bucatarie, el a luat trei oale si le-a pus cu apa la fiert. Cand au inceput sa fiarba a pus intr-una morcovi, intr-una oua si in cea de a treia cafea.

Le-a lasat sa fiarba fara sa spuna nici un cuvant. Doar ii suradea fetei lui. Ea astepta cu nerabdare, intrebandu-se ce voia sa faca tatal ei.
Dupa 20 de minute tatal a stins focul, a pus ouale intr-un castron, morcovii intr-o farfurie si a turnat cafeaua intr-o ceasca.

Apoi a intrebat-o: “Draga mea, ce vezi aici?” “Oua, morcovi si cafea”, a raspuns ea.

Atunci a indemnat-o sa atinga morcovii. Ea ii atinse si observa ca erau moi. Apoi i-a cerut sa curete un ou de coaja si ea observa astfel ca oul era foarte tare. Apoi i-a spus sa guste din cafea. Curioasa, ea sorbi din lichidul parfumat apoi intreba: „Ce inseamna toate astea, tata?”

Atunci el i-a explicat ca toate cele trei elemente avusesera de infruntat aceeasi adversitate: apa fiarta. Doar ca au reactionat complet diferit: morcovii s-au inmuiat si au devenit usor de sfaramat, ouale au devenit foarte tari, in schimb cafeaua a schimbat cu aroma ei apa.
“Cu care dintre acestea trei crezi ca te asemeni tu?”, isi intreba el fata. “Cand adversitatea bate la usa ta, cum raspunzi? Esti ca un morcov aparent tare, dar cand durerea te atinge te inmoi si-ti pierzi puterea? Esti asemenea oului, care incepe cu o inima maleabila si un spirit fluid, dar dupa un eveniment nefericit devine dur si inflexibil? Pe dinafara ramai la fel, dar pe dinauntru ai inima amara? Sau esti ca un graunte de cafea? Cafeaua schimba apa fiarta, elementul care ii cauzeaza durerea. Cand apa ajunge la punctul maxim de fierbere cafeaua lasa cea mai buna aroma si savoare.”
Morala:
Nu te lasa infrant! Fii deasupra destinului tau, da ocazia adversitatilor vietii sa fie pentru tine tot atatea prilejuri de a lasa „dulcea aroma de cafea” care iti este proprie, pe care doar tu o poti oferi...

marți, 4 ianuarie 2011

In iad, o ora a fost cat trei sute de ani


La muntele Athos, bolnav de vreo 30 de ani, un calugar era tinut la pat. Nu se putea ridica decat putin, cu ajutorul unei parghii legate deasupra patului. Se ruga lui Dumnezeu sa-l ia, pentru ca nu mai putea indura pe pamant suferinta aceasta pe care o rabda de 30 de ani. Sa-l ia Dumnezeu. Si dormind el, a venit un inger in vis si i-a spus: "Dumnezeu ti-a auzit rugaciunile si m-a trimis sa stau de vorba cu tine. Ai facui niste greseli mari, ramase nepocaite, de aceea ti-a fost data suferinta aceasta aici pe pamant, ca sa nu fii pedepsit dincolo. Dar Dumnezeu iti propune o invoiala: Vrei sa petreci trei ceasuri in iad sau inca 30 de ani aici pe pamant in aceasta suferinta?" A stat omul si s-a gandit: oricat de lungi ar fi trei ceasuri in iad, sunt mai scurte decat atatia ani de suferinta pe pamant, pe care n-o mai pot indura. I-a spus ingerului: "Accept sa ma duci trei ceasuri in iad”.

Ingerul l-a lut de mana, si l-a dus in imparatia de smoala a intunericului, si 1-a lasat acolo. Si acolo au inceput suferintele. Si a stat un ceas, si a stat trei, dar ingerul n-a mai venit. Si a stat 3 zile, si 3 ani, si 30 de ani si 300 de ani, dupa socoteala lui, si ingerul n-a mai venit. La un moment dat, cand isi pierduse orice nadejde, aparu in fata lui o lumina. Ridicand ochii il vazu in sfarsit pe ingerul lui Dumnezeu care il privea zambind. El nu mai avea puterea sa se bucure.

Ingerul l-a intrebat: "Dar de ce esti atat de trist?" " El a raspuns doar atat: "Nu credeam ca si ingerii lui Dumnezeu sa minta!" - "Cum adica sa minta?", se prefacu ingerul a-l intreba cu mirare. - "Mi-ai spus ca vei veni dupa trei ceasuri sa ma scoti de aici, si iata, au trecut 300 de ani si m-ai uitat". Atunci ingerul se uita cu bunavointa la el si-i spuse: "Te inseli amarnic dragul meu. N-a trecut decat un ceas, si mai ai doua". Atunci omul se agata de aripa ingerului si-l implora: Ingere al lui Dumnezeu, ia-ma, du-ma de aici si lasa-ma pe pamant cu suferinta mea nu 30 de ani, ci 300 de ani, dar nu ma mai lasa aici!" Si ingerul l-a luat de mana si i-a spus: "Dumnezeu s-a indurat de rugaciunile tale si te-a eliberat".

In clipa aceea s-a trezit. Ceasul de pe noptiera arata ca trecuse o ora de cand adormise.