duminică, 19 septembrie 2010

ATINGEREA




Atingerea, probabil, e ultimul dintre simturile umane ce n-a fost explorat indeajuns decat de filosofi, poeti, initiatii marilor mistere si poate ca este cel mai important din toate. Poetul spune ca atigerea poate sugera inaltarea, beatitudinea, implinirea, extazul mai mult decat celelalte simturi pe care le poate suplini.
Pornind de la premiza ca pielea cu toti senzorii ei, este într-o relatie stransa cu sistemul nervos, din primele zile ale incuibaririi noastre in matricea materna, corpul nostru ce urmeaza a fi este format din trei feluri de celule. Unele constituie mezodermul ce formeaza muschii si oasele, altele organele interne (endodermul) si al treilea fel (ectodermul) conduc la formarea pielii si sistemului nervos. Deci ontogenetic pielea se dezvolta din aceleasi celule cu sistemul nervos. Deci pielea poate fi privita ca un alt creier sau o extensie a creierului. Receptorii sai senzoriali atesta de fapt aceasta supozitie. Pielea este atat de coplesita numeric de nervi si organe de perceptie senzoriala incat daca am dori sa vedem doar sistemul nervos al unui organism imaginea ar reprezenta intregul corp in ansamblul sau. Ne-am putea intreba chiar cine are cel mai mare continut in structuri nervoase, creierul sau pielea ?
Milioanele de receptori senzoriali pe care ii detine pielea sunt poarta de intrare prin care lumea fizica intra in constiinta noastra, o poarta a templului nostru spiritual. Cate feluri de receptori senzoriali avem ? Istoria ne prezinta cinci. Mesajele universului ajung la creier prin ochi, urechi, nas si limba, chiar daci acestea patru sunt mai multe decat patru. Retina are bastonate pentru a detecta lumea in alb si negru, conuri pentru a percepe lumea culorilor, limba are receptori diversi pentru dulce, amar, sarat si acru, urechile sunt capabile sa intercepteze o varietate vibratorie a intensitatilor si tonalitatilor de sunet, neomitand si ultrasunetele pe care animalele le detecteaza. Dar chiar daca omul este inferior animalelor in vedere, auz, miros sau gust, el le depaseste prin imaginatie si inteligenta.
Cel mai complex ramane cel de-al cincilea simt, o quinta essentia, atingerea.
Sa ne oprim la cel putin unsprezece simturi distincte care compun atingerea, simtul tactil. Sub atingere lucreaza milioane de senzori la nivelul pielii. Fiecare centimetru patrat de piele difera de celalalt. Numarul detectorilor de durere, caldura, racoare etc. variaza de la un petic de piele la altul. Putem observa acest lucru analizand senzatiile creierului la atingerea degetelor.
Sunt patru varietati principale ale simtului tactil prin atingere, de la perceptia luminii pina la profunda apasare in durere. Distributia lor la nivelul pielii variaza pentru fiecare tip si cantitate. Pe spatele corpului pielea nu poate detecta la un centimetru daca ai aplicat un stimul sau doua apropiate, cum la acelasi nivel senzorii pentru lumina sunt putin reprezentati. De aceea si pacientii sunt prea putin exacti in a-ti relata sediul durerii la acest nivel.
Reprezentarea senzorilor pentru atingere este insa foarte mare determinand uriase impresii psihice de tip afectiv. Chiar sunt afirmatii ale senzualitatii excesive a umerilor intru capacitatile intuitive ale creierului. De asemeni gasim o ampla distributie a receptorilor simtului tactil la nivelul de tranzitie intre piele si mucoase (piele interioara) cum ar fi buzele si nasul, asemenea pielii buricului degetelor. Minuni ale dexteritatii, mainile noastre sunt un adevarat medium al relatiei cu lumea fizica, reprezentand lucrarea vietii umane.
Utilizarea mainilor marcheaza talentele, caracterele si cultura noastra. Ele insele au capacitatea prin simbolistica si realizari sa defineasca viata. Prin utilizarea mainilor dirijate de creier s'au nascut mari pictori, sculptori, scriitori, muzicieni, constructori de masini, avioane, rachete, radio si televizoare, computere reproducandu-se pe ele insele. Si poate cea mai nobila utilizare a mainilor ramane extensia lor mangaierea unei dragi fiinte umane.
Utilizarea mainilor in scop terapeutic folosita in civilizatiile continentelor disparute si acum cateva sute de mii de ani, ne este prezentata la continuatorii acestora din Egiptul antic. Energia terapeutica sa ankh care izvora din degetele faraonului de-a lungul spatelui unui pacient pentru a 'i lua durerile reprezinta o manevra explicita a trecerii inaltei sensibilitati aflate pe buricul degetelor la nivelul slabei reprezentari senzitive de pe spate. La Epidaurus, unul dintre marile asezaminte medicale elenistice se foloseau tehnicile descrise de Hipocrate, Galen si Soranus ca niste adevarati practicieni ai modernei terapii chiropractice. Locul depistat ca avand probleme de iritatie nervoasa era localizat si i se aplicau descarcari energetice sustinute de manevrele de concentrare si focalizare multi-dimensionala ale terapeutului.
Esenienii, magi si terapeuti, precursori ai rosicrucienilor din Evul Mediu practicau aceleasi tehnici de transmitere a energiei electromagnetice a corpului, prin degete, ganglionilor lantului simpatic aflati de-a lungul coloanei vertebrale. Masajul, presiunea digitala pe punctele trigger sunt alte tehnici cunoscute pentru obtinerea sanatatii umane. Dar numai o vorba buna, o ingrijire atenta, o imbratisare calda si o atitudine apropiata poate influenta starea de bine mai mult decat oricare alt tratament.
Unele dintre aspectele remarcabile ale vietii lui Isus au fost miracolele pe care el le-a facut. Oricum, cele mai insemnate miracole au fost vindecarile pe care el le-a realizat. Multe din aceste vindecari au fost desavarsite prin atingerea cu mainile. Aceasta este amintita frecvent in Noul Testament.

Luca 4:40 specifica: "Cand soarele a apus, oamenii i-au adus lui Isus pe toti cei care sufereau de diferite boli si, plimbandu-si mainile peste fiecare, el i-a vindecat."
Matei 8:14-15 Isus a folosit atingerea pentru a o vindeca pe soacra lui Peter de febra.
Marcu 1:40-42 Isus si-a folosit mainile pentru a vindeca un barbat cu lepra. Aceasta este, de asemenea, mentionat in Luca 5:12-13.
Matei 20:29-34 descrie cum a vindecat Isus doi oameni orbi atingandu-le ochii.
Marcu 8:22-25 Isus si-a folosit mainile pentru a vindeca un alt barbat orb.
Marcu 7:32 35 El foloseste atingerea pentru a vindeca un barbat care este surd si nu poate vorbi.
Luca 7:12-15, Isus a inviat un om mort prin atingerea sicriului acestuia.
Luca 8:49-55 Isus foloseste atingerea pentru a readuce la viata o fata moarta.

In timp ce credinta era necesara pentru multe din vindecarile pe care el le-a facut, se pare ca vindecarile pe care Isus le-a facut cu mainile sale nu necesitau credinta. Marcu 6:5-6 specifica " El nu a putut face nici un miracol, exceptand asezarea mainilor sale pe cativa oameni bolnavi si vindecandu-i. Si el a fost uimit de lipsa lor de credinta." Asa ca, in ciuda faptului ca ei nu au crezut, Isus a reusit, totusi, sa isi foloseasca atingerea mainilor pentru a vindeca.

Cum îi vindeca Hristos pe cei bolnavi? În cele mai multe cazuri îi vindeca prin atingerea cu mâna de trupul si de ranile celor ce veneau la El cu credinta. Asa a vindecat Domnul pe soacra lui Petru. Numai s-a atins de mâna ei si au lasat-o frigurile si s-a sculat si Îi slujea Lui (Matei 8, 14-15). Iar când veneau la El bolnavi multi, Iisus Hristos, punându-si mâinile pe fiecare dintre ei, îi facea sanatosi (Luca 4, 40).

Prin atingerea cu mâna de ochii celui orb din nastere si prin ungerea cu tina si spalare, l-a vindecat de întunericul orbirii (Ioan 9, 2-7). Prin atingerea cu mâna de vesmintele Domnului, s-a vindecat de curgerea sângelui femeia bolnava de 12 ani.(Luca 8, 43-46)
Sfântul Ieremia era vestit in vindecari ale bolilor de piele, ale plagilor. De aceea, si azi el este invocat ca repede ajutator, in cazuri de boli de piele, rani. Vindeca prin atingere cu mana, cu semnul crucii. Isi aduna puterea vindecatoare rostind cateva stihuri (care nu faceau parte din ritul roman). Facea pe fruntea bolnavului semnul crucii, rostind ferm cuvintele: "Potentia Dei Patris, sapientia Dei Filii, virtus Spiritus Sancti: liberet te ab omni malo" ("Puterea Tatalui, intelepciunea Fiului, Virtutea Spiritului Sfant sa te elibereze de tot raul"). Si pecetluia cu invocarea celor trei nume-forta: Iesus-Maria-Franciscus.
Ieremia simtea mare umilinta, cugetand ca nu dansul vindeca, ci numai "mediaza" vindecarea. Făcea semnul crucii peste partea bolnavă si spunea: "Eu te insemn si Dumnezeu sa te vindece".

De cand ne nastem si pana la marea tranzitie sistemul nostru nervos si emotiile vibreaza la unison cu inima, psihic, contactul fizic fiind esential. Al cincilea simt e intr-adevar o quinta essentia. Fratia oamenilor are nevoie de aceasta.
Avem obligatia sa 'i atingem pe cei pe care-i iubim si de care avem grija, fiind constienti de magia atingerii omenesti. Astfel, acest al cincilea simt, corolar al tuturor celorlalte participa primordial la intelegerea sintezei pe care o reuseste creierul in cadrul relatiei sale din arcul reflex noetic cu divinul. Ceea ce este in exterior se afla si inlauntru, ceea ce este sus este si jos, sufletul universal regasin-du-se in farama reprezentata in noi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu